آموزش بهترین روش از بین بردن بوی بد سجاده فرش

به دلیل عوامل مختلفی همچون بوی جوراب، رطوبت سجاده فرش، ریختن غذاهای نذری و ... ممکن است سجاده فرش بوی نامطبوعی بگیرد و این بو باعث آزار نمازگزاران میشود.
از آنجایی که مسجد محل عبادت و خانه خداست از این رو نظافت و تمیزی مسجد اهمیت زیادی دارد. به همین علت ما سعی کردیم در ادامه روشهایی که باعث رفع بوی نامطبوع از روی فرش سجاده ای می شود را برای شما بیان کنیم.

رفع بوی بد سجاده فرش ناشی از جوراب

گاهی اوقات بعضی از نمازگزاران به دلیل رعایت نکردن بهداشت فردی با جورابهای کثیف وارد مسجد می شوند به همین دلیل سجاده فرش بو میگیرد. این عامل باعث ناراحتی سایر نمازگزاران شده که هنگام سجده بوی نامطبوعی از سجاده فرش استشمام میشود.
برای رفع بوی بد سجاده فرش بهتر است مقداری جوش شیرین روی سجاده فرش ریخته و با فرچه خوب مالش دهید تا در تاروپود فرش سجاده ای نفوذ کند. اجازه دهید یک روز کامل جوش شیرین روی فرش سجاده بماند تا بو کاملا برطرف شود. سپس با کمک جاروبرقی جوش شیرین را جمع کنید.
بعد از آن برای اینکه از سجاده فرش بوی خوبی استشمام شود بهتر است نصف پیمانه جوش شیرین را با 20 قطره روغن ضروری به خوبی مخلوط کنید. سپس این مخلوط را روی سجاده فرش ریخته و دوباره با کمک فرچه خوب روی آن ماساژ دهید.

از بین بردن بوی نم سجاده فرش با جوش شیرین

نکته: روغن ضروری ماده ای فرار است و اثری از آن روی فرش سجاده باقی نمی ماند.
بعد از گذشت 3 تا 4 ساعت با کمک جاروبرقی از روی سجاده فرش جمع کنید. متوجه خواهید شد که بوی نامطبوع جوراب رفع شده و از سجاده بوی خوشی استشمام می شود.

استفاده از لیمو ترش

لیمو ترش یکی دیگر از عاملهایی است که به راحتی باعث از بین رفتن بوی نامطبوع فرش سجاده و فرش می شود. برای از بین بردن بوی نامطبوع بوسیله لیمو ترش، آن را از وسط قاچ زده و روی لکه یا محلی که باعث ایجاد بوی نامطبوع شده است فشار دهید؛ آب لیمو ترش تمام باکتریهایی که باعث ایجاد بوی نامطبوع شده اند را از بین می برد.

از بین بردن بوی بد سجاده فرش با لیمو ترش

تا زمانی که بوی نامطبوع کاملا برطرف نشده اجازه دهید لیمو ترش روی فرش بماند (حدودا 10 تا 30 دقیقه) سپس لیمو را برداشته و قسمت مورد نظر را با آب بشویید.

رفع بوی نامطبوع سجاده فرش ناشی از رطوبت

گاهی اوقات مخصوصا در فصل زمستان و یا در مناطق شمالی و جنوبی کشور به دلیل رطوبت، سجاده فرش ها بعد از شستشو به خوبی خشک نشده و مرطوب است. این رطوبت ممکن است باعث ایجاد بوی آزار دهنده ای در فرش شود. برای رفع بوی ناشی از رطوبت می توانید از روشهای زیر استفاده کنید.

استفاده از بوراکس

بوراکس نوعی نمک قلیایی است که سریعا بوی نامطبوع را رفع می کند به همین علت برای مناطق عمومی مانند مسجد بسیار مناسب است.
هنگامی که سجاده فرش در اثر رطوبت بوی نامطبوعی گرفته است، مقداری بوراکس را روی قسمت موردنظر ریخته و با فرچه مالش دهید. 2 تا 3 ساعت صبر کنید تا بوی نامطبوع رفع شود سپس با کمک جاروبرقی بوراکس را جمع کنید.

استفاده از گلهای معطر مانند اسطوخودوس

مقداری از گل معطر را در هاون ریخته و کامل بکوبید، سپس با نصف پیمانه جوش شیرین مخلوط کرده و روی قسمت موردنظر بریزید. حدود 10 تا 12 ساعت صبر کنید تا این ترکیب به عمق سجاده فرش نفوذ کند بعد ازآن با کمک جاروبرقی از روی فرش سجاده جمع کنید.
ترکیب گلهای معطر با جوش شیرین باعث می شود علاوه بر رفع بوی نامطبوع از فرش مسجد بوی خوبی استشمام شود.

رفع بوی نامطبوع سجاده فرش ناشی از غذا

بعد از اینکه اثر غذا را کامل از روی فرش پاک کردید می توانید از هریک از روش های بالا برای رفع بوی نامطبوع غذا از روی سجاده فرش استفاده کنید.

نکته: شما می توانید با کمک دارچین بوی نامطبوعی که در فضا پخش شده است را رفع کنید. مقداری پودر یا چوب دارچین را در ظرفی ریخته و به مدت چند ثانیه روی گاز تفت دهید. سپس ظرف دارچین را در محیط خانه بچرخانید تا بوی نامطبوعی که در فضا پخش شده است از بین برود.