تمیز کردن انواع لکه‌ها از روی سجاده فرش

تمیز کردن انواع لکه‌ها از روی سجاده فرش

به مرور زمان و با توسعه ساخت مساجد و برگزاری مراسم‌های مذهبی مختلف در این اماکن مقدس اهمیت به پاکی مساجد، بیش از پیش افزایش یافت که در این میان تمیزی سجاده فرش‌ها الویت اول برای تمیزی مساجد بود. از آنجایی که سجاده فرش‌ها به صورت به هم پیوسته و رولی هستند جابجایی آن‌ها به قالیشویی برای شستشو کاری دشوار است پس بهترین کار پاک کردن انواع لکه‌ها در خود مسجد است. ‌در این مقاله سعی شده است روش‌های مختلف پاک کردن انواع لکه‌ها از جمله: چای، شمع، آدامس، نوشابه، بستنی، شکلات و ... بیان شود.

تمیز کردن لکه چایی از روی سجاده فرش

مهم ترین لکه‌ای که حتما روی فرش و سجاده فرش مسجدی ممکن است ایجاد شود لکه‌ی چای است.

روش اول: بلافاصله بعد از ریخته شدن چایی یا قهوه روی سجاده فرش محل لکه را با آب سرد و شوینده مناسب شستشو دهید.

روش دوم: در صورتیکه شستشو سجاده فرش در همان لحظه ایجاد لکه برایتان امکان پذیر نبود، مقداری نمک درشت را روی لکه چایی بریزید بعد از گذشت مدت زمانی مشاهده می‌کنید که کم‌کم لکه‌ی چایی جذب نمک خواهد شد و تا حد زیادی لکه از بین می‌رود. برای پاک کردن باقی مانده اثر جامانده از لکه چایی، با آب گرم و شوینده محل موردنظر را تمیز کنید.

روش سوم: ابتدا لکه چای و قهوه ریخته شده را هرچه سریعتر با یک قاشق از سطح سجاده فرش جمع کنید و سپس با یک پارچه نخی روی قسمت لک شده بکشید. سپس یک پارچه تمیز دیگر بردارید و آن را به آب و سرکه سفید آغشته نمایید و همراه با کف مناسب روی قسمت موردنظر بکشید تا کاملا لکه از بین برود.

تمیز کردن لکه آدامس از روی سجاده فرش

لکه‌ی دیگری که در مساجد بسیار دیده می‌شود لکه‌ی آدامس می‌باشد. لکه‌ی آدامس را حتما در صورت مشاهده سریعا رفع کنید و نگذارید زمان زیادی از ایجاد شدن آن بگذرد.
روش اول: رایج ترین روش برای برداشتن آدامس چسبیده به سجاده فرش استفاده از یک تکه یخ می‌باشد. می‌توانید یخ را به‌مدت ۳۰ ثانیه روی آدامس قرار دهید تا کم کم سفت و سرد و همچنین یک تکه شود، سپس از یک قاشق برای جدا کردن آن از روی سجاده  فرشتان استفاده نمایید. در نهایت اگر ذرات ریزی باقی ماند با نوک قیچی پرزها را کمی بچینید.

روش دوم: استفاده از سفیده تخم مرغ برای پاک کردن آدامس چسبیده به فرش سجاده‌ای و سطوح دیگر نیز روشی دیگر است. در ابتدا سفیده تخم مرغ را روی آدامس بریزید پس از گذشت چند دقیقه آرام آرام با انگشت آن را از سجاده فرش جدا کنید.

روش سوم: محلی که آدامس چسبیده مقداری سرکه گرم شده بریزید. در این حالت آدامس در سرکه حل شده و به راحتی پاک می‌شود.

روش چهارم: استفاده از مایع ظرفشویی برای مواقعی که آدامس روی سطح فرش سجاده‌ای پخش شده باشد مفید است. برای این منظور باید ابتدا مایع‌ظرفشویی و سپس نمک را اضافه کنید و بعد با استفاده از یک چاقو و یا هر وسیله مناسب دیگری آدامس را جدا نمایید.

تمیز کردن لکه شمع از روی سجاده فرش

برای پاک کردن لکه شمع از روی سجاده فرش ابتدا لازم است به وسیله‌ی یک جسم نوک تیز آن را از روی سجاده فرش بردارید و به وسیله‌ی یک کاغذ روغنی و یا دستمال حوله‌ای را روی لکه قرار دهید، حال اتو را گرم کنید و روی کاغذ چند بار حرکت دهید این حرارت قطرات را آب کرده و جذب کاغذ می‌کند. این کار را تکرار کنید تا لکه از بین برود.

تمیز کردن لکه بستنی از روی سجاده فرش

شاید یکی از بدترین لکه‌های ایجاد شده روی سجاده فرش، لکه ایجاد شده از بستنی باشد، چرا که به سرعت آب شده و جذب الیاف سجاده فرش می‌شود. ریخته شدن بستنی روی سجاده فرش در عین حال که باعث تغییر رنگ سجاده فرش می‌شود حالت چسبناکی نیز ایجاد می‌کند اما باید بدانید که پاک کردن لکه بستنی از روی سجاده فرش هرگز کار سخت و غیر ممکنی نیست و تنها با دانستن راهکارهایی ساده می‌توانید به رفع آن اقدام نمایید.

روش اول: در ابتدا از یک قاشق استفاده کرده و تا حد ممکن بستنی ریخته شده روی سجاده فرش را جمع آوری نمایید. البته باید دقت کنید این حرکت را با فشار کمی انجام دهید تا باعث جذب بیشتر آن بر روی سجاده فرش نشوید. در مرحله بعدی یک دستمال تمیز را برداشته و با آب یا آب گازدار مرطوب کنید و روی محل بکشید تا باقی مانده آن نیز از بین برود. قدم بعدی خشک کردن قسمت مورد نظر با یک دستمال خشک می‌باشد.

روش دوم: نصف قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را با یک فنجان آب ترکیب نمایید، سپس یک دستمال تمیز را به این ترکیب آغشته کرده و روی لکه بکشید. در نهایت رطوبت و آب محل مورد نظر را با استفاده از یک دستمال خشک بگیرید.

روش سوم: اگر لکه بستنی ایجاد شده روی سجاده فرشتان با روش های بالا پاک نشد میتوانید محلولی از ترکیب نصف قاشق غذاخوری آمونیاک با یک فنجان آب تهیه نموده و با استفاده از یک اسفنج آن را تمیز کنید.در آخر نیز قسمت لک شده را با آب شسته و خشک نمایید. از نکات قابل توجه در پاک کردن لکه بستنی استفاده نکردن از آب گرم یا داغ می‌باشد چراکه باعث مقاوم‌تر شدن آن خواهد شد.

تمیز کردن لکه شکلات از روی سجاده فرش

روش اول: شاید بتوان گفت بهترین و سریع ترین راه خانگی برای پاک کردن لکه شکلات از روی سجاده فرش، استفاده از محلولی می‌باشد که می‌توانید آن را از ترکیب سه لیوان آب، یک قاشق وایتکس و حدود یک لیوان سرکه سفید تهیه نمایید. بعضی افراد کمی شامپو نیز به این محلول اضافه می‌کنند. در نهایت بهتر است قسمت لک شده را با کمی آب و شامپو شست و شو دهید.

روش دوم: در ابتدا بهتر است با استفاده از یک قاشق یا حتی دست تا جایی که امکان دارد تکه‌ها و قسمت‌هایی از شکلات را از روی سطح سجاده فرش بردارید. در صورتی که شکلات یا آب نبات ریخته شده روی سجاده فرشتان خیلی سفت شده و به راحتی جدا نمی‌شود، می‌توانید قسمت مورد نظر را با آب سرد خیس نمایید و صبر کنید تا کمی نرم‌تر شود سپس آن را از روی سجاده فرش بردارید. بعد از برداشتن قسمت‌های اضافی شکلات از روی سجاده فرش نوبت به شستشو و لکه زدایی اصلی می‌رسد. برای این منظور می‌توانید از ترکیب یک قاشق غذاخوری آمونیاک، مایع پاک کننده و یک فنجان آب محلول مناسبی را تهیه نمایید. در این مرحله، محلولی که تهیه کردید را درون یک آبپاش بریزید و به آرامی بر روی لکه ها اسپری کنید. کافیست ۱۰ دقیقه صبر کرده و سپس با یک دستمال تمیز آن را تمیز نمایید. در نهایت نیز با استفاده از جارو برقی سجاده فرشتان را جارو بزنید تا بصورت کامل تمیز شود.

تمیز کردن لکه نوشابه از روی سجاده فرش

ابتدا باید دستمال کاغذی مرطوب را روی لکه نوشابه بگذارید تا کمی تر شود، البته لازم است دقت نمایید تا آن را مالش ندهید چراکه این کار سبب عمیق‌تر شدن لکه می‌شود. سپس یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را در اسپری بریزید و بقیه آن را با آب داغ پر نمایید و این محلول را روی لکه نوشابه بپاشید. در آخر دوباره توسط دستمال برای پاک کردن این ماده شوینده استفاده نمایید. تمیز کردن لکه روغن و چربی از روی سجاده فرش پاک کردن لکه‌های چربی از روی سجاده فرش کار چندان آسانی نمی‌باشد چراکه این لکه‌ها علاوه براینکه بسیار سرسخت هستند، حالت چسبندگی دارند که تمیز کردن و از بین بردنشان را سخت‌تر نیز می‌کند. قاعدتا هرچه مدت زمان کمتری از به وجود آمدن آن گذشته باشد، پاک کردن و از بین بردن آن‌ها آسانتر خواهد بود بنابراین یکی از مهم‌ترین موارد در از بین بردن هر لکه‌ای از روی سجاده فرش سرعت عمل بالا می‌باشد.

روش اول: قبل از هر چیز لازم است یک پارچه یا حوله کاغذی را به آرامی روی لکه روغن قرار داده و فشار دهید اما دقت کنید که هرگز حوله یا کاغذتان را بصورت افقی روی سجاده فرش نکشید چراکه باعث نفوذ عمیق‌تر لکه خواهد شد. بعد از این مرحله در صورت لزوم از یک چاقو برای برداشتن باقی مانده روغن استفاده نمایید. در این مرحله از یک حلال برای پاک کردن لکه استفاده کنید و سپس آن محل را با آب گرم شست و شو دهید. سپس مقداری جوش شیرین یا نشاسته ذرت را روی قسمت‌های روغنی بریزید، این دو ماده هم جاذب رطوبت و چربی هستند و هم استفاده از آن‌ها به بافت سجاده فرش نیز آسیب نمیزند. از مزایای دیگر استفاده از جوش شیرین و یا نشاسته ذرت، ارزان بودن و در دسترس بودن آنهاست. برای استفاده از این دو ماده می‌توانید از یک مسواک کمک بگیرید و بعد از زدن آن روی لکه اجازه دهید بمدت ۱۵ دقیقه بماند. در مرحله بعدی باید توسط جاروبرقی قوی قسمت‌هایی که جوش شیرین و نشاسته زدید را جارو کنید بصورتی که بطور کامل از تار و پود سجاده فرش خارج شود.

روش دوم: مایع ظرفشویی حل کننده مناسبی برای چربی‌ها محسوب می‌شود، می‌توانید چند قطره از مایع ظرفشویی را در سطلی کوچک با کمی آب ترکیب کنید وسپس روی قسمت‌های چربی بریزید، سپس با یک برس سجاده فرش یا مسواک قدیمی تمام نواحی را تمیز نمایید. ممکن است در حین انجام این کار کمی کف به جود بیاید که کاملا طبیعیست.

روش سوم: پراکسید هیدروژن از دیگر موادی می‌باشد که می‌توان برای پاک کردن لکه روغن از آن استفاده نمود. برای استفاده از این ماده بهتر است یک لیتر آب ولرم را با یک قاشق غذا خوری پراکسید هیدروژن ۳% مخلوط کرده و سپس با یک برس روی قسمتهای لکه شده سجاده فرش بکشید، نکته مهم در این روش دقت در مدت زمانیست که این مواد را روی لکه می‌گذارید چراکه زیاد ماندن آن بر روی سجاده فرش می‌تواند منجر به سفید شدن سجاده فرش و پوسیدگی آن شود. در نهایت باید محل مورد نظر از سجاده فرش خود را با آب گرم بشویید.

روش چهارم: اگر رنگ سجاده فرش شما روشن نیست و حتی بعد از استفاده از حلال های شیمیایی لکه چربی پاک نشد می‌توانید از آمونیاک برای رفع آن استفاده کنید. برای این کار باید حدود ۵۰ میلی لیتر آمونیاک و ۲۰۰ میلی لیتر آب گرم را ترکیب کرده و با استفاده از یک برس یا مسواک آن را روی لکه بمالید. در استفاده از آمونیاک نیز سریع آبکشی کردن آن بسیار مهم است در غیر اینصورت باعث پوسیدگی سجاده فرشتان خواهد شد.

روش پنجم: مانند روش اول بهتر است در ابتدا تا جایی که می‌شود لکه چربی را با یک کاغذ از روی سجاده فرش بردارید و سپس از صابون و سرکه استفاده کنید بطوریکه اول با یک پارچه حوله‌ای آغشته به سرکه آن را پاک کرده و بعد از یک صابون برای شستن آن محل استفاده نمایید.

روش ششم: استفاده از خمیر اصلاح برای از بین بردن لکه‌های چرب و روغنی از روی سجاده فرش نیز روشی دیگر است که به راحتی می‌تواند سبب از بین رفتن آنها شود.

روش هفتم: در صورتی که همه اقدامات و روش‌های گفته شده با عدم موفقیت مواجه شد بعنوان آخرین راه حل می‌توانید از صابون‌های چوب و حلال‌های لکه گیر استفاده نمایید. در تمام روش‌هایی که در بالا برای پاک کردن لکه چربی از روی سجاده فرش ذکر شد رعایت نکات زیر ضروری است.

1. در حین شستشوی سجاده فرش حتما از آب سرد استفاده کنید.

2. همانطور که گفتیم از طولانی ماندن موادی مانند سرکه، الکل، نشاسته و آمونیاک بر روی سجاده فرشتان جدا خودداری نمایید تا از پوسیدگی آن جلوگیری کرده باشید.

تمیز کردن لکه جوهر و ماژیک از روی سجاده فرش

برخلاف تصور خیلی از افراد که مناسب‌ترین مواد برای رفع لکه‌های جوهر را پاک کننده‌های صنعتی مانند الکل و استون می‌دانند باید گفت استفاده از این مواد هرگز پیشنهاد نمی‌شود، به خصوص اگر سجاده فرش شما از نوع دستباف نیز باشد چراکه پاک کننده‌های صنعتی می‌توانند منجر به از بین رفتن رنگ بافت‌های سجاده فرش شوند. پیشنهاد ما نیز این است که در مرحله اول از شوینده‌های ملایم‌تری چون شامپو بچه و یا پاک کننده‌‌های طبیعی مثل آبلیمو استفاده نمایید. برای پاک کردن لکه جوهر می‌توانید طبق مراحل زیر عمل کنید:

روش اول: در ابتدا پیشنهاد می‌دهیم کمی ماست روی لکه جوهر بریزید و آن را پخش نمایید. بعد از آنکه ماست به‌خوبی با جوهر مخلوط شد توسط یک قاشق آن را از روی سطح سجاده فرش جمع نمایید. با تکرار این روند تا حد قابل توجهی لکه جوهر پاک و تمیز خواهد شد.

روش دوم: در این روش برای از بین بردن لکه جوهر از روی سجاده فرش تنها به کمی آب گرم، یک آب پاش، دستمال حوله‌ای و کمی شامپوی ملایم مانند شامپو بچه نیاز خواهید داشت. در ابتدا دستمال حوله ای را تا کرده و آن را روی لکه بگذارید تا جوهر اضافی ریخته شده بر سطح سجاده فرش جذب آن شود. دقت کنید هرگز دستمال را روی لکه جوهر نکشید و فقط از حرکات ضربه‌‌ای استفاده نمایید. در مرحله بعد شامپو بچه را روی لکه بریزید و با کمک آب پاش کمی آب گرم روی آن اسپری نموده و مجددا با دستمال پاک کنید. ممکن است لازم باشد این روند چند بار تکرار شود، در نهایت نیز با یک دستمال پارچه‌ای تمیز روی محل مورد نظر کشیده و آن را خشک نمایید.

تمیز کردن لکه شربت از روی سجاده فرش

وقتی شربت که یک مایع رنگی و چسبنده است روی سجاده فرش شما بریزد شما باید سریعا به وسیله‌ی یک قاشق آن را از روی سجاده فرش پاک کنید سپس به وسیله‌ی یک اسفنج خیس روی محل لک شده بکشید و چندین بار این عمل را تکرار کنید. اگر لکه پاک نشد، از محلول الکل و سرکه به نسبت مساوی تقسیم کنید و آن را به وسیله‌ی یک اسفنج روی لکه بمالید تا پاک شود.

تمیز کردن لکه رب یا سس گوجه فرنگی از روی سجاده فرش

در ابتدا از یک پارچه تمیز یا اسفنج که در آب خیسانده شده باشد تا جایی که ممکن است لکه را پاک نمایید. در مرحله بعدی از یک تکه لیموترش استفاده کنید و آن را روی قسمت لک شده فرش و سجاده فرش بمالید. پس از انجام مراحل بالا مقداری آب روی قسمت مورد نظر بریزید سپس با یک دستمال تمیز به‌ آرامی روی لکه ضربه بزنید تا بطور کامل از بین برود.

تمیز کردن لکه لاک از روی سجاده فرش

اولین اقدام برای تمیز کردن لاک از روی سجاده فرش برداشتن آن با یک قاشق و سپس تمیز کردن توسط یک دستمال میباشد. ممکن است لازم باشد این روند را چندین بار انجام دهید. زمانی که مطمئن شدید تا حد ممکن لاک را با استفاده از قاشق برداشتید، با یک دستمال کاغذی یا پارچه ای چندین بار روی لکه فشار دهید و بردارید، نکته مهمی که باید در آن دقت داشت نمالیدن پارچه بر روی لکه می‌باشد و اینکه هر بار از قسمت تمیز پارچه استفاده کنید تا خود دستمال و پارچه سبب کثیف شدن محلی جدید از سجاده فرشتان نشود. مطمئنا کمی از لاک بر سطح سجاده فرش باقی خواهد ماند که برای پاک کردن آن باید از یک پاک کننده لاک که بدون استون باشد استفاده نمایید چراکه موادی مانند استون موجب تغییر رنگ سجاده فرش خواهد شد.

 

سجاده فرش سوگند  :

شرکت فرش سجاده ای سوگند کاشان , بزرگترین تولید کنند ه فرش سجاده ای در کاشان و خاورمیانه است که سجاده های خود را در کیفیت های مختلف جهت مساجد و حسینیه ها ارائه می دهد . اگر قصد خرید فرش سجاده ای باکیفیت و قیمت مناسب دارید با ما در تماس باشید .