سهم صادرات فرش ماشینی فقط 7 درصد است !!!

سهم صادرات فرش ماشینی فقط 7 درصد است !!!

آخرین ویرایش : شنبه 22، مرداد 1401

آیا می دانستید که با توجه به این که یکی از صنعت های مهم استان اصفهان در شهرستان هایی مانند اصفهان , میمه , کاشان و آران و بیدگل فرش ماشینی می باشد اما باز هم سهم صادرات این استان در میان انواع اقلام کالاهای موجود در شهرستان فقط 7 درصد است ؟!!!! 
به نظر شما این رقم در 4 ماهه اول سال 1401 کمی نگران کننده نیست ؟ برای بهبود این رقم و افزایش نقش فرش ماشینی در صادرات چه تفکری دارید ؟ 

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، رسول کوهستانی پزوه اعلام کرد؛ صادرات گمرکات استان اصفهان  در 4 ماهه 1401 به میزان  629 هزار و 683  تن کالا با ارزش 421 میلیون و 800 هزار دلاربوده  است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل  ،از لحاظ ارزش معادل4 ماهه سال گذشته بوده است . در واقع در دو ساله اخیر میزان صادرات چهار ماهه اول سال هیچگونه تفاوتی نداشته است . 

وی اقلام صادراتی گمرکات استان اصفهان را 477 نوع کالا برشمرد و  در خصوص عمده محصولات صادراتی در 4 ماهه 1401 اظهار داشت : چدن آهن و فولاد 190 میلیون دلار با سهم 45 درصد  ، محصولات پتروشیمی 80 میلیون دلار با سهم 19 درصد،محصولات لبنی 41 میلیون دلار  با سهم 10 درصد، فرش ماشینی و دستباف 31 میلیون دلار با سهم 7 درصد و محصولات از آهن و چدن  30  میلیون دلار باسهم 7 درصد به خود اختصاص داده اند . لازم به ذکر است که فولاد نیز یکی از محصولات مهم شهرستان آران و بیدگل محسوب می شود  در واقع می توان گفت شهرستان آران و بیدگل در استان اصفهان یکی از مهم ترین قطب های اقتصادی تولیدی در ایران به شمار می رود . 


مدیرکل گمرکات استان اصفهان در خصوص مقایسه  پنج قلم عمده صادراتی از طریق گمرکات  استان اصفهان نسبت به مدت مشابه سال قبل اذعان داشت : چدن و آهن و فولاد 22 درصد کاهش، محصولات پتروشیمی 12 درصد افزایش ،محصولات لبنی 8 برابر رشد ، فرش ماشینی و دستباف 8 درصد افزایش و محصولات از آهن و فولاد 220 درصد رشد داشته است . امروزه در شهرستان های کاشان و اران و بیدگل با توجه به افزایش میزان تولید و همچنین واردات دستگاه های بافندگی از ترکیه و کشورهای المان و بلژیک , به نظر می رسد که این رقم از صادرات باید در سال های آتی به مقدار بسیار بیشتری افزایش داشته باشد .


رسول کوهستانی پزوه عمده کشورهای هدف صادرات از طریق گمرکات استان اصفهان را عراق ، افغانستان ، پاکستان ، ترکیه و ارمنستان برشمرد و تصریح کرد:طی این مدت ارزش صادرات به ؛عراق 151 میلیون دلار ، پاکستان  91  میلیون دلار ،ترکیه  32 میلیون دلار ، افغانستان 20 میلیون دلار و ارمنستان 19 میلیون دلار بوده است . وی تعداد کل کشورهای هدف صادراتی گمرکات استان اصفهان را طی این مدت 80 کشور برشمرد و بیان داشت : نسبت به 4 ماهه سال گذشته صادرات از طریق گمرکات استان اصفهان به کشورهای عراق 17 درصد کاهش ،پاکستان 50 درصد افزایش ، ترکیه 100 درصد رشد  ،افغانستان 69 درصد کاهش و ارمنستان 35 درصد افزایش داشته است.
باید بگوییم که فرش ماشینی اصلا به کشوری مانند ترکیه صادر نمی شود مگر این که از این کشور به عنوان واسطی برای بقیه کشورها استفاده شود زیرا که خود ترکیه تولید کننده برتر فرش های ماشینی در طرح های مدرن محسوب می شود عمده تولید و صادرات فرش های ماشینی ایران به کشورهای عراق و استرالیا صورت می گیرد حال انکه کشورهای افغانستان و پاکستان نیز از این قائده مستثنی نیستند . فرش های ماشینی کاشان امروزه در کیفیت ها و طرح های مختلفی تولید می شوند که شرکت فرش سوگند از بزرگترین تولید کننده های فرش ماشینی و سجاده فرش در کاشان است که فرش های سجاده ای خود  را در کیفیت های برتر 500 و 700 شانه تولید می کند .