فرش‌های گران ایرانی، در بستر بلاکچین رمز ارز دریافت می‌کنند

فرش‌های گران ایرانی، در بستر بلاکچین رمز ارز دریافت می‌کنند

آخرین ویرایش : چهارشنبه 20، اسفند 1399

رییس مرکز ملی فرش ایران گفت: فرش‌هایی که برای فروش در بازار داخلی تولید شده‌اند، شناسه «ایران‌کد» دریافت می‌کنند.

وی ادامه‌داد:‌ فرش‌هایی که برای عرضه در بازارهای بین‌المللی تولید شده‌اند، شناسه جی.اس1 (GS1)‌ دریافت می‌کنند.

مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با استفاده از استانداردهای ( جی.اس۱) مانند بارکد، به دنبال ارائه راه‌حل‌های خلاقانه برای جامعه تجاری است که موجب بهبود بهره‌وری، چابکی، ظرفیت‌سازی، کاهش هزینه و امنیت شرکت‌ها و افراد می‌شود.

(جی. اس۱ ) یک سازمان جهانی غیرانتفاعی، غیرسیاسی و غیردولتی با سابقه ۴۵ ساله است که استانداردهای بین‌المللی در خصوص مدیریت زنجیره تامین‌ جهانی را وضع کرده ‌است. استانداردهای جی.اس۱ پرکاربردترین استانداردهای جهان محسوب شده و حاصل یک خرد جمعی است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان‌کرد: ‌به این ترتیب با شناسه‌های یاد شده، افراد و خریداران می‌توانند با استفاده از تلفن همراه خود همه مشخصات آن فرش دستباف را دریافت کنند.

آلمان، مقصد نخست صادرات

وی در ادامه آلمان را مقصد نخست صادرات فرش دستباف ایرانی معرفی کرد که از آنجا به مقصد آمریکا و انگلیس نیز مجدد صادر می‌شود، این در حالی است که پیش از تحریم‌ها بیشترین صادرات به ایالات متحده آمریکا انجام می‌شد.

رافع ادامه‌داد: هرچند میزان صادرات وزنی فرش دستباف در ۹ ماهه امسال رشد ۱۶.۴ درصدی داشته، اما از نظر ارزی با کاهش ۴.۹ درصدی مواجه شده است.

وی بیان‌داشت: دلیل اصلی این مساله، لزوم رفع تعهدات ارزی از سوی صادرکنندگان است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران خاطرنشان‌کرد: به دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، مقرر شد رفع تعهد ارزی برای صادرکنندگان فرش دستباف به یک سال تغییر کند، هر چند معتقدیم فرش ایرانی میراث کهن کشور ما است و موضوع تعهد ارزی نباید برای آن مصداق داشته باشد.

منبع: مرکز ملی فرش ایران