صنعت فرش اردبیل نیازمند ایجاد گمرک اختصاصی است

صنعت فرش اردبیل نیازمند ایجاد گمرک اختصاصی است

آخرین ویرایش : یکشنبه 31، فروردین 1399

 اژدر حسنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بدلیل نبود گمرک اختصاصی فرش در استان صادرکنندگان فرش به ناچار فرش‌های خود را برای ارزیابی و صدور به گمرک تهران انتقال می‌دهند که این امر نیازمند صرف وقت و هزینه بیشتر از سوی تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش استان است.

او گفت: بر خلاف سایر صنایع که نوعی وابستگی به واردات و تحریم‌ها دارند ،صنعت فرش دستبافت یک صنعت تحریم‌شکن بوده و هیچ وابستگی به اعمال تحریم‌های خارجی ندارد.
او اظهارداشت: از صفر تا ۱۰۰ درصد کار تولید صنعت فرش دست بافت از بافنده گرفته تا رنگ رز، مواد اولیه، شست و شو، طراحی و بافت کاملا داخلی و در اختیار صنعت گران ایرانی است.
وی بیان‌کرد: بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی و حتی آمریکا مشتری و طالب خرید فرش دستبافت ایران بویژه فرش دستباف استان اردبیل هستند که با تسهیل در صادرات فرش و حذف برخی از مراحل اداری و نیز راه‌اندازی گمرک اختصاصی فرش در استان می‌توانیم بازارهای جهانی را با تولید انبوه فرش دستباف در دست بگیریم.

بیش از ۵۰ هزار بافنده فرش دستبافت در استان اردبیل شناسایی شده‌اند که از این تعداد ۳۳ هزار نفر دارای شناسنامه فعالیت در صنعت تولید فرش هستند ، میزان تولید بافندگان فرش استان به ۹۰ هزار متر مربع در سال می رسد.

منبع: مرکز ملی فرش ایران