ویژگی‌های نخ اکریلیک هیت ست شده، که این نخ را از دیگر نخ‌ها متمایز ‏می‌کند، چیست؟

در این مقاله می‌خواهیم ویژگی نخ‌های هیت ‌ست شده که در بهبود کیفیت و جنس فرش سجاده ای ماشینی تاثیرگذار است را بررسی کنیم. اصطلاح «هیت ست شده» اساسا مربوط به نخ‌های به کار رفته در بافت فرش و سجاده فرش ماشینی می باشد و به فرآیندی گفته می شود که طی آن نخ بعد از ریسیده شدن با بخار و دما تثبیت می شود. این فرایند موجب تغییرات زیادی در کیفیت نخ و به تبع آن کیفیت سجاده فرش می گردد. در ادامه مقاله، ویژگی های نخ هیت ست شده عنوان شده است.ویژگی الیاف اکریلیک هیت ست

همانطور که در مقاله عوامل تاثیر گذار در قیمت سجاده فرش ذکر شد، کیفیت سجاده فرش ماشینی را با فاکتورهای مختلفی می توان مشخص کرد که هر کدام از این فاکتورها از جمله جنس نخ و مواد اولیه، میزان خاب فرش، تعداد شانه و تراکم، نوع دستگاه بافندگی، کیفیت آهار و وزن فرش در هر متر مربع، روی قیمت و مرغوبیت آن تاثیر فراوانی دارد. که فارغ از شانه و تراکم سجاده فرش که باعث زیبایی سجاده فرش ماشینی می‌شود، جنس نخ به کار رفته در سجاده فرش ماشینی نیز بسیار مهم است. هر فردی قبل از انتخاب سجاده فرش، باید از با کیفیت بودن جنس سجاده فرش ماشینی مطمئن شود. سجاده فرش‌های بی کیفیتی که در بازار موجود است از الیاف مصنوعی برای بافت آن استفاده شده است. این الیاف از مواد نفتی ساخته شده که بوی آزار دهنده ای دارند و ممکن است برای کسانی که حساسیت دارند مشکل ایجاد کند. پس یکی از اطلاعاتی که هنگام انتخاب سجاده فرش و فرش باید به آن دقت شود جنس نخ است. در گذشته از نخ پشمی برای تولید سجاده فرش و فرش ماشینی استفاده می شد که این الیاف به علت زبر بودن باعث خارش پوست می شد. به همین دلیل الیاف پشمی کم کم جای خود را به الیاف با کیفیت تری داد که دیگر زبر و خشن نبود. به مرور زمان نخ های مصنوعی پیشرفت کردند تا به نخ های اکریلیک رسیدند و سپس همین نخ های اکریلیک بهبود پیدا کردند. امروز نخ های اکریلیک هیت ست شده به عنوان سرآمد نخ های با کیفیت شناخته می شوند.

ویژگی های نخ هیت ست شده

امروزه با پیشرفت دستگاه های بافندگی نخ هیت ست جایگاه ویژه‌ای بین تولید کنندگان فرش و سجاده فرش پیدا کرده است. اصولا فرآیند هیت ست و بخاردهی، به منظور افزایش کیفیت نخ و نهایتا سجاده فرش ماشینی می باشد. به تجربه ثابت شده است که استفاده از نخ هیت ست در یک واحد فرش بافی بین 7 تا 10 الیاف اکریلیک هیت ستدرصد افزایش راندمان تولید داشته که این رقم بسیار بالایی در یک دوره مالی شرکت خواهد کرد. همان طور که ذکر شد این افزایش راندمان به علت رفع بسیاری از عیوب نخ در مرحله هیت ستینگ است و این یکی از دلایل استقبال تولیدکنندگان فرش و سجاده فرش از نخ هیت ست شده است. هیت ست تقریبا برای ماشین آلات بافندگی سجاده فرش با تکنولوژی بالا، یک الزام است. امروزه سرعت بافت در حال افزایش است و به ویژه در تراکم‌های بالای فرش و سجاده فرش، نخ‌ها باید دارای مقاومت زیادی در برابر پاره‌گی داشته باشند تا پاره‌گی بیش از حد تولید را مختل نکند. بطور کلی ماشین آلات هیت ست با استفاده از بخار آب به عنوان واسطه حرارتی عمل هیت ست بدون آسیب رساندن به کلیه نخ‌های مصنوعی می‌باشد. انواع نخ های پلی استر – پلی پروپیلین – پلی آمید – آکریلیک - پشم و مخلوط برای نخ های ریسیده شده و BCF قابلیت هیت ست نمودن را دارند. سجاده فرشی که از نخ هیت ست شده تولید می‌شود دارای جذابیت بیشتر، ماندگاری بیشتر و استفاده راحت‌تر برای مصرف کننده خواهد بود.

مزیت های نخ هیت ست شده

  • سجاده فرش بافته شده با نخ هیت ست شده، پس از شستشو دچار کاهش رنگ نمی شود و یا اینکه کاهش رنگ آن پس از بارها شستشو بسیار کم خواهد بود. این ویژگی به این علت است که در مرحله رنگرزی، جذب رنگ در این نخ‌ ها بیشتر بوده، به همین دلیل احتمال کاهش رنگ به حداقل می‌رسد.
  • در سجاده فرش هایی که با نخ هیت ست شده بافته می‌شوند به علت بهبود کیفیت الیاف، پرزدهی سجاده فرش به شدت کاهش می‌یابد همین امر باعث زیبایی همیشگی سجاده فرش و همچنین باعث عدم بروز آلرژی یا حساسیت های گوناگون برای گروه‌های مستعد بیماری می‌باشد.
  • سجاده فرش بافته شده با نخ هیت ست شده دارای سرنخ های بسیار مشخص و به اصطلاح سوزن ته‌گردی و یا دانه اناری می باشد که همین امر به زیبایی سجاده فرش می افزاید. سجاده فرش بافته شده با نخ هیت ست شده، پایداری بهتری در مقابل حرارت و نور از خود نشان می دهد. در فرایند هیت ست شدن نخ، تاب نخ ثبات بالاتری پیدا می کند و لذا الیاف در ساختار نخ بیشتر درگیر می گردد. این امر با دوام و ماندگاری سجاده فرش رابطه مستقیم خواهد داشت.
  • هیت ست شدن باعث افزایش مقاومت ساختار نخ می گردد و به همین علت در فرآیندهای مختلف بافت، در نخ هیت ست شده پارگی کمتری بروز می دهد که همین امر باعث بافت سجاده فرش با کیفیت تری می‌شود.
  • اگر نمره ی نخ و تراکم را در فرش ها و سجاده فرش های گوناگون یکسان در نظر بگیریم، سجاده فرش بافته شده با نخ هیت ست در همان شرایط، حجیم تر و پرتر به نظر ‏می رسد‎ یا به اصطلاح پفکی می گردد و در اصطلاح علمی بالک بیشتری پیدا میکند.
  • نخ های هیت ست شده در مقابل اثرات آلودگی هوا و گرد و غبار مقاومت بهتری از خود نشان می دهد. به همین علت گرد و غبار و خاک جذب فرش و سجاده فرش ماشینی اکریلیک نمی شود و در نتیجه شست و شو فرش و سجاده فرش کار آسانی خواهد بود.
  • در سجاده فرش هایی که با نخ هیت ست شده بافته می شوند زیردست سجاده فرش یکنواخت‌ و یک دست تر می شود در نتیجه نقش و طرح سجاده فرش بیشتر خودنمایی می کند همچنین زیردست نرم تری دارد و اصطلاحا پاخور سجاده فرش نرم تر خواهد بود.

شرکت سجاده فرش و فرش سوگند بزرگترین تولید کننده فرش سجاده ای است گه تمامی سجاده فرش های آن از الیاف صد در صد اکرولیک هیت ست شده تولید می شود .