گزارشی از نمایشگاه دموتکس ترکیه

یکی از بزرگترین رویدادهای فرش ماشینی در جهان نمایشگاه دموتکس است که در آن بسیاری از شرکت های تولیدی فرش ماشینی زیباترین و خاص ترین محصولات فرش خود را از سراسر جهان در شهر قاضی انتپ گرد اورده اند 
DOMOTEX  ترکیه، رویدادی که شرکت‌ها و متخصصان صنعت فرش و کفپوش را پس از 3 سال وقفه گرد هم می‌آورد، در مرکز نمایشگاهی خاورمیانه با مشارکت 216 شرکت در حدود 25000 مترمربع غرفه برگزار شد. 18250 بازدیدکننده از 103 کشور در مجموع از این نمایشگاه بازدید کردند که 3130 نفر از آنها بین المللی بودند. 25 درصد افزایش بازدیدکننده نسبت به نسخه قبلی قبل از همه گیری رخ داده است.
نمایشگاه دموتکس ترکیه بالاخره پس از دو سال بلاتکلیفی در تاریخ ۱۴ تا ۱۷ می ۲۰۲۲ در شهر قازی آنتپ به عنوان مرکز تولید فرش جهان برگزار شد.

 

تولیدکنندگان ایرانی شرکت کننده در نمایشگاه دموتکس :

 

 

در این دوره از نمایشگاه تعداد زیادی از شرکت های ایرانی هم حضور داشتند که در زیر لیست کاملی از آنها را مشاهده می نمایید:
شرکت موکت ظریف مصور – شرکت فرش شاهرخ – قالی سلیمان – فرش آسایش – فرش رویال گلد – فرش شادرخ – فرش نگین مشهد تابان – فرش شادلین – فرش نویان – فرش کاترین – فرش بزرگمهر – فرش پرنیان – فرش آرشام – فرش مهر و ماه – فرش افشار زرینه – فرش الماس کویر – فرش ارغوان کاشان – فرش داریوش – فرش قیطران – فرش قصر ایرانیان – فرش جردن – فرش ماهور – فرش محتشم – ساینار الکتریک کاشان – فرش سورنا – فرش زرتشت
دموتکس ترکیه یکی از جایگزین های مهم دموتکس هانوفر برای شرکت های ایرانی است که هم به جهت هزینه های نمایشگاهی و هم به جهت سخت تر بودن صادرات مستقیم به کشورهای اروپایی امکان حضور در هانوفر را ندارند و دموتکس ترکیه را جایی برای عرضه محصولات در عرصه جهانی می بینند.
در میان غرفه های ایرانی مثل همیشه غرفه شرکت قالی سلیمان هم از نظر مفهومی و هم از نظر زیبایی در این نمایشگاه هم خودنمایی می کرد. هر چند که این دکوراسیون چند سالی هست که توسط قالی سلیمان در سراسر جهان به نمایش در می آید و امسال هم در محیطی نه چندان حرفه ای یعنی چادر نمایشگاهی و به صورت ناقص اجرا شده قرار داشت اما به دلیل استفاده از المان های اصیل ایرانی هنوز هم تکراری نشده و جذابیت های خاص خود را دارد.

در کنار سالن های اصلی تعداد زیادی از شرکت های غرفه گذار و شرکت های ایرانی در چادرهای نمایشگاهی به عرضه محصولات خود پرداختند.
در دوره قبلی دموتکس ترکیه که در سال ۲۰۱۹ برگزار شد ۲۰۳ شرکت غرفه گذار در فضایی به وسعت ۲۳ هزار متر مربع حضور داشتند که در این دوره انتطار ارقام بالاتری را می توان داشت.
در دوره قبلی بیش از ۱۴ هزار بازدید کننده از ۸۹ کشور جهان از این رویداد بازدید کردند.
بیشترین آمار بازدید کنندگان در دوره قبلی نمایشگاه به ترتین به کشورهای زیر تعلق داشت:
عراق – ایران – ترکیه – روسیه – عربستان – لبنان – آمریکا – مصر – قزاقستان – هندوستان و چین
بنابر اعلام مدیر نمایشگاه دموتکس ترکیه در سال ۲۰۲۲ هم بالغ بر ۲۰۰ غرفه گذار در فضایی بالغ بر ۲۵ هزار متر مربع حضور دارند.
آنچه از فضای نمایشگاه و چهره حاضرین و غرفه گذاران استنباط می شود جدای از میزان موفقیت و اینکه آیا این نمایشگاه واقعا به افزایش فروش و صادرات انها کمکی می کند یا خیر … حس بازگشت به حالت عادی و شروع کار و تجارت پس از چندین سال رکود ناشی از کروناست که باعث خوشحالی و امیدواری شده است.
در غرفه های برخی از شرکت های ایرانی نیز که تجربه چندانی در حضور نمایشگاهی بین المللی نداشته اند موجی از اشکالات اساسی از نوع فرش های به نمایش گذاشته شده تا نحوه برخورد با مشتری و … دیده میشود که قطعا از آنها درس گرفته و در دوره های بعدی حرفه ای تر خواهند بود!

 

 

 نگاهی به نمایشگاه دموتکس : 

 


یکی از کارشناسان فرش ماشینی ترکیه در مورد حضور گسترده ایرانی ها و اینکه آیا تاثیری بر مشتریان شرکت های ترک دارد یا خیر به خبرنگار مجله کهن می گوید:  (( امسال شرکت های تولید کننده زیادی از ایران به نمایشگاه آمدند و محصولات خوبی هم به نمایش درآمد اما به نظر من جنس و نوع فرش های ایران به شکلی نیست که تهدیدی برای صادرات فرش های ترک باشد. فرش های ایرانی به نمایش درامده طیف محدودی از مشتریان بازار جهانی را خطاب قرار می دهد و از نظر جنس . قیمت و طرح فرش های ترکیه توان رقابت بیشتری در بازار دارند.))
یکی از کارشناسان فرش ایران در نمایشگاه در مورد کیفیت بازدید کنندگان به خبرنگار مجله کهن گفت: (( شرکت های ایرانی امکان ملاقات با این طیف وسیع تجار و خریداران بین المللی را در نمایشگاه های ایران ندارند به همین جهت در دموتکس ترکیه حاضر می شوند و از بازدیدکنندگان شرکت های ترکیه ای هم منفعت می برند.
شاید شرکت های حاضر در این رویداد نتوانند خریداران و تجار سطح اول دنیا در صنعت فرش که اغلب در هانوفر حضور می یابند را ملاقات کنند و بیشتر خریداران و تجار خرد تر منطقه ای را شکار کنند اما نکته بسیار ارزشمند استفاده و کسب تجربه از شرکت های ترکیه ای در زمینه صادرات و تجارت بین المللی است که می تواند راهگشا باشد))
شرکت نمایشگاهی هانوور در ترکیه به نمایندگی از شرکت نمایشگاهی دویچه مسه آلمان که جزو ۱۰ شرکت نمایشگاهی بزرگ دنیاست، این نمایشگاه را برگزار می‌کنند.
به دلیل حجم بالای مسافرین به مقصد شهر قازی آنتپ اغلب ایرلاین های ترکیه از جمله ترکیش ایرلاین پروازهای فوق العاده از استانبول به شهر قازی آنتپ را تدارک دیده اند. قیمت حدودی بلیط از استانبول به قازی آنتپ ۱۵۰۰ لیر ترکیه بود.

شرکت اتریشی اوکوتکس ارایه دهنده استانداردهای بین المللی نساجی هم در نمایشگاه دموتکس ترکیه حضور داشت. داشتن این استاندارد به صادرات راحت تر فرش ماشینی به اروپا و سایر نقاط جهان کمک شایانی می کند و اغلب خریداران با دیدن این استاندارد از رعایت استانداردهای زیست محیطی توسط تولید کننده اطمینان حاصل می کنند.