چگونه سجاده فرش سوخته خود را تعمیر کنم؟

چگونه سجاده فرش سوخته خود را تعمیر کنم؟

مهارت داشتن در تعمیر اثر سوختگی یکی از کار آمدترین دانسته‌هایی است که نیاز است هر شخصی بداند چرا که کار کردن با وسایل مختلف ممکن است به دلایل گوناگونی باعث سوختگی سجاده فرش، فرش یا لباس شما شود و شما با داشتن این مهارت به راحتی می‌توانید اثر سوختگی را از روی این لوازم پاک کنید. در این مقاله قصد داریم راهکارهای رفع اثر سوختگی سجاده فرش را بیان کنیم. ممکن است منشا سوختگی سجاده فرش مختلف باشد مثلا سجاده فرش از ذغال، بخاری، قابلمه و ... سوخته باشد. مشخص است که هرکدام از این سوختگی‌ها با یک روش معین پاک نمی‌شود. اثرات سوختگی ناشی از این وسیله‌ها را با راهکارهای مختلفی پاک می‌کنیم.

اگر سجاده فرشمان با بخاری سوخت چیکار کنیم؟

گاهی وقتها مشاهده می‌کنیم که رنگ سجاده فرش یا فرش زیر بخاری زرد شده است و دلیل این تغییر رنگ، حرارتی است که از زیر بخاری به سجاده فرش می‌رسد. برای جلوگیری از این تغییر رنگ بهتر است از سینی‌های مستطیلی که مخصوص بخاری است استفاده شود تا سجاده فرش زرد نشود. اما اگر فراموش کردیم و سجاده فرشمان دچار تغییر رنگ شد چیکار کنیم و چگونه لکه زرد رنگ ناشی از سوختگی بخاری را پاک کنیم؟

روش اول:

اگر تغییر رنگ خیلی واضح نبود، محل سوختگی را به آبلیمو آغشته کنید و سجاده فرشتان را در برابر نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا خشک شود. قرار گرفتن آبلیمو در برابر آفتاب خاصیت سفیدکنندگی دارد.

روش دوم:

اگر این تغییر رنگ واضح بود، ابتدا یک عدد پیاز با سایز متوسط را از وسط نصف کنید و روی محل سوختگی 2 الی 5 دقیقه بکشید و فشاردهید تا آب پیاز به منافذ فرش نفوذ کند. 5 دقیقه صبر می‌کنیم و سپس روی محل سوختگی یک قاشق چای‌خوری نمک می‌ریزیم و با دست به صورت دورانی روی سجاد فرش ماساژ می‌دهیم، سپس 10 تا 15 دقیقه صبر می‌کنیم تا اثر سوختگی از بین برود سپس نمک‌هایی که روی سجاده فرش ریختیم با کمک جاروبرقی جمع می‌کنیم و با شامپو فرش قسمت موردنظر را با آب سرد می‌شوییم تا سجاده فرشمان بو ندهد.

اگر سجاده فرشمان با ذغال یا سیگار سوخت چگونه آن را ترمیم کنیم؟

اگر روی سجاده فرشمان تکه‌ای از ذغال افتاد با انبر یا وسیله ای که دستمان نسوزد سریع ذغال را از روی فرش برمیداریم تا سوختگی عمیق‌تر و بیشتر نشود. اگر سوختگی عمیق بود که برای رفع اثر سوختگی بهتر است سجاده فرشمان را به فرد باتجربه در زمینه رفو فرش بسپاریم اما اگر سوختگی فرش عمیق نبود با روش زیر سوختگی فرش را تعمیر می‌کنیم.

ابتدا پرز قسمتهای سوخته شده را با قیچی کوچک میچینیم سپس با مقدار زیادی از شامپو فرش، لایه ضخیمی از کف و مایع شامپو فرش روی قسمت سوخته ایجاد می‌کنیم. صبر می‌کنیم تا شامپو فرش کاملا روی سجاده فرش خشک شود. بعد از اینکه شامپو فرش کاملاخشک شد با کمک جاروبرقی آن را از روی سطح سجاده فرش جمع می‌کنیم. اگر هنوز اثری از لکه سوختگی روی سجاده فرش باقی مانده بود محلولی درست می‌کنیم که 1/10 آن از آب اکسیژنه و 9/10 آن از آب معمولی تشکیل شده باشد. با کمک پارچه تمیز این محلول راروی قسمت سوخته می‌کشیم تا لکه سوختگی پاک شود.

اگر سجاده فرشمان با اجسام داغ مانند قابلمه سوخت چگونه لکه سوختگی را پاک کنیم؟

اکثرا در این مواقع سوختگی سجاده فرش زیاد نیست و فقط کمی پرز فرش حالت طبیعی و اولیه خود را از دست می‌دهد. برای رفع آثار سوختگی ناشی از اجسام داغ روی سجاده فرش، تکه‌های یخ را روی سوختگی می‌گذاریم، اجازه می‌دهیم تکه‌های یخ روی سجاده فرش ذوب شود و سپس برس می‌کشیم تا پرزها به حالت طبیعی خود برگردد.

اگر سجاده فرشمان با شمع سوخت چگونه لکه سوختگی را تعمیر کنیم؟

در همان لحظه که سجاده فرش شما در اثر ذوب شدن پارافین شمع و ریختن آن روی سجاده فرش دچار سوختگی شد، با پارچه تمیز پارافین ذوب شده را از روی سجاده فرش بردارید تا به درون الیاف و بافت سجاده فرش نفوذ نکند. اگر آثاری از لکه های شمع باقی ماند با چند قطره مایع ظرفشویی و آب محلولی درست می‌کنیم و با کمک اسفنج روی سجاده فرش می‌کشیم تا لکه پاک شود. توجه کنید از آمونیاک یا لکه‌برهای دارای بافت قلیایی استفاده نکنید چراکه به بافت سجاده فرش آسیب می‌زند.

روش دیگری که برای پاک کردن لکه شمع می‌توان استفاده کرد به اینصورت است که باز هم مثل روش اول تا آنجایی که امکان دارد فورا پارافین ذوب شده را با کمک پارچه تمیز از روی سجاده فرش برداریم، سپس روی محل سوختگی پارچه تمیزی انداخته و روی این پارچه اتو می‌کشیم تا باقی مانده‌ی آثار پارافین از روی سجاده فرش جمع و جذب پارچه شود.