چگونه سجاده فرش خود را برق بیندازیم؟

برق انداختن سجاده فرش بدون شستشو و انتقال به قالیشویی یکی از کارهایی است که هنگام تمیز کردن مسجد ذهن هر نمازگزار را به خود مشغول می‌کند. در این مقاله ما سعی کرده‌ایم مراحل برق انداختن سجاده فرش، بدون شستشو مانند 1) جارو کشیدن و تکاندن فرش مسجدی به منظور زدودن گرد و غبار 2) لکه گیری فرش سجاده ای 3) استفاده ازمحلول ترکیبی شامپو فرش، شامپو و آب 4) استفاده از مخلوط نشاسته ذرت و نمک بیان کنیم.

برق انداختن سجاده فرش بدون شستن

انتقال هر ساله سجاده فرش به قالیشویی و یا شستن مکرر سجاده فرش در مسجد یا خانه امکان پذیر نیست و عمر و دوام سجاده فرش (برای آشنایی با راه‌های افزایش دوام سجاده فرش اینجا کلیک کنید) را کاهش می‌هد. از آنجایی که تمیزی محل نماز (سجاده فرش) از آداب نماز است و نمازگزاران مایل هستند در جایی که نماز می‌خوانند از تمیزی خاصی برخوردار باشد به همین علت برق انداختن سجاده فرش بدون شستن یکی از کارهای مورد علاقه نمازگزاران است چرا که اولا عمر و دوام سجاده فرش افزایش می‌یابد، ثانیا از پرداخت هزینه‌های اضافی خودداری می‌شود و ثالثا کار راحتتری نسبت به شستشو کامل سجاده فرش است.

مرحله اول: جارو کشیدن و تکاندن سجاده فرش به منظور زدودن گرد و غبار

برای اینکه بتوانیم سجاده فرش خود را برق بیاندازیم ابتدا باید گرد و غبار سجاده فرش را بگیریم (گرفتن گرد و غبار از سجاده فرش یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین مواردی است که می‌تواند به نو کردن سجاده فرش و حفظ زیبایی اولیه کمک کند). برای این کار یا از روش قدیمی تکاندن سجاده فرش (چوب بر پشت سجاده فرش می‌کوبند تا گرد و خاک از آن خارج شود) استفاده می‌شود و یا با استفاده از جاروبرقی گرد و خاک فرش را می‌گیرند. البته باید دقت شود که جاروبرقی اصولی کشیده شود تا گرد و خاکی که درون پرز فرش نفوذ کرده، گرفته شود.

مرحله دوم: لکه گیری سجاده فرش

پس از اینکه گرد و غبار گرفته شد نوبت به لکه گیری سجاده فرش می‌رسد. در این مرحله ابتدا لکه‌هایی که می‌توان از روی سجاده فرش برداشت را به کمک چاقو برداشته و سپس با ترکیب کردن آب ولرم، جوش شیرین و سرکه سفید محلولی درست می‌کنیم تا به کمک آن بتوانیم آثار باقی مانده از لکه‌ها را از روی سجاده فرش پاک کنیم. بدین صورت از محلول استفاده می‌کنیم که ابتدا مقداری از محلول را روی قسمتی که لکه ایجاد شده است می‌ریزیم کمی صبر می‌کنیم و سپس با کمک اسفنج و آب لکه را پاک می‌کنیم سپس یک پارچه کتان تمیز را روی سجاده فرش می‌کشیم تا آلودگی‌های سجاده فرش همراه با آب جذب پارچه شود. در مرحله لکه گیری دقت شود تا زمانی که لکه تازه است برای پاک کردن لکه اقدام شود چرا که هر چه زمان بگذرد پاک کردن لکه سخت‌تر خواهد بود. (برای آشنایی با پاک کردن انواع لکه‌ها اینجا کلیک کنید).

مرحله سوم: استفاده از محلول ترکیبی از شامپو فرش، شامپو و آب

در این مرحله (که مهم‌ترین مرحله برق انداختن سجاده فرش بدون شستن است) مقداری شامپو فرش را با آب و شامپو در ظرفی مخلوط کرده و به کمک اسفنج روی تمام سطح سجاده فرش مخصوصا لبه‌ها می‌کشیم. چون قبل از این مرحله اقدام به لکه‌گیری کرده‌ایم تمام سطح فرش یکدست بوده و طبیعتا به یک میزان از مایع محلول استفاده می‌کنیم. سپس از یک پارچه تمیز برای زدودن آلودگی‌ها و خشک کردن سجاده فرش استفاده می‌کنیم تا نتیجه عمل ما بهتر دیده شود.

نکته: تا زمانی که فرش کاملا خشک نشده است سعی کنید از روی فرش راه نروید. پس بهتر است این مرحله بعد از نماز مغرب و عشا و یا در زمانی که هیچ مراسمی در مسجد برپا نمی‌باشد انجام شود تا از راه رفتن نمازگزاران روی سجاده تا حد امکان جلوگیری به عمل آید.

مرحله چهارم: استفاده از مخلوط نشاسته ذرت و نمک

در این مرحله که آخرین مرحله و البته مهم‌ترین مرحله برای برق انداختن سجاده فرش است از نشاسته ذرت استفاده می‌کنیم. برای این کار مقداری نشاسته ذرت تهیه می‌کنیم. بعد از اینکه چند ساعتی از مرحله کشیدن شامپو فرش گذشت مقدار نسبتا زیادی از نشاسته ذرت و نمک را با هم مخلوط کرده و روی سجاده فرش به صورت یکنواخت می‌پاشیم. اجازه دهید چند ساعتی مخلوط نشاسته ذرت و نمک روی سجاده فرش باقی بماند تا مخلوط اثر بهتری روی سجاده فرش داشته باشد. در آخر تمام سطح سجاده فرش را تمیز جارو می‌کشیم تا مخلوط نشاسته ذرت و نمک از روی سجاده فرش کاملا جمع شود. بعد از پایان این مراحل می‌توانیم نتیجه اقدام خود که برای برق انداختن سجاده فرش بود را ببینیم.