پاک کردن زردی سجاده فرش بعد از شستن

پاک کردن زردی سجاده فرش بعد از شستن

سجاده فرش عنصر کلیدی و بسیار مهمی در مفروش نمودن مسجد است و از آنجایی که رفت و آمد در مساجد زیاد است نحوه صحیح نگهداری از سجاده فرش ها و طریقه شستشوی اصولی آن ها بسیار مهم است. یکی از مشکلاتی که ممکن است بعد از شستشوی فرش سجاده ای اتفاق بیفتد، زردی سجاده فرش است. زردی فرش سجاده ای به عللی که در ادامه ذکر خواهد شد بوجود می آید. همچنین در ادامه راهکارهای از بین بردن زردی ارائه خواهد شد.


روش های مختلف شستشو سجاده فرش

بهتر است برای شستشوی فرش مسجد آن را به قالیشویی بسپارید اما اگر قصد دارید خودتان سجاده فرش را بشویید توجه داشته باشید از شوینده های مناسب و آب ولرم برای شستشو فرش و سجاده استفاده کنید چرا که شستشوی غیر اصولی دوام و زیبایی سجاده فرش را کاهش می دهد.
همچنین می توانید هر چند وقت یکبار چندین قطره سرکه سفید را با یک لیتر آب مخلوط کرده و با دستمال تمیز روی سجاده فرش بکشید این کار باعث از بین بردن لکه ها و براقیت سجاده فرش می شود.

دلیل زردی سجاده فرش و فرش

سجاده فرش ممکن است در اثر عواملی مانند

1. شستشو نادرست

2. خشک کردن اشتباه

دچار زردی، بوی زننده، زبری، شکستگی و ... شود. زردی سجاده فرش و ریشه های آن نیز یکی از مواردی است که ممکن است در مرحله بعد از شستن و آماده کردن برای خشک کردن اتفاق بیفتد. در این مرحله اگر آب و کثیفی های داخل سجاده فرش به کمک پارو و یا هر وسیله دیگری کاملا از سجاده خارج نشود باعث ایجاد لکه های زرد و قهوه ای درون فرش می شود.

چه نکاتی را باید برای جلوگیری از زردی فرش رعایت کنیم؟

1. قبل از شستشو سجاده فرش، سجاده فرش را با دقت جارو بکشید. زیرا گرد و غبار و ... موجود در تار و پاک کردن زردی از ریشه فرش و سجاده فرشپود فرش سجاده ای ممکن است باعث زردی سجاده فرش شود.
2. همانطور که در بند بالا به آن اشاره کردیم، آب آلوده ای که در عمق سجاده فرش می ماند باعث زردی فرش سجاده ای می شود. برای خارج کردن آب آلوده سرتاسر سجاده فرش را در جهت خاب سجاده فرش چندین بار پارو بکشید تا کاملا آب آلوده از آن خارج شود.
نکته: از خارج کردن آب از ریشه های سجاده فرش غافل نشوید.
3. بعد از اینکه به طور کامل سجاده فرش را شسته و کف ها خارج شد بلافاصله باید سجاده فرش را پهن کنید.
نکته: هرگز بعد از پهن کردن سجاده فرش دوباره روی آن آب نگیرید زیرا این کار باعث زردی ریشه های سجاده فرش می شود.
4. صبر کنید سجاده فرش به خوبی خشک شود زیرا اگر به درستی خشک نشود نم و رطوبت باقی مانده در فرش باعث ایجاد بوی بد و زردی سجاده فرش می شود.
نکته: تا آنجایی که امکان دارد سجاده فرش را وسیع پهن کرده و آیزان کنید.
5. از شوینده های مناسب برای شستشو استفاده کنید زیرا شوینده های قوی و اسیدی باعث زردی برگشت ناپذیر سجاده فرش شما خواهند شد.

روش های از بین بردن زردی سجاده فرش

ممکن است شما سجاده فرشتان را قبل از کسب این اطلاعات شسته باشید و قسمتی از سجاده فرشتان زرد محلول تمیز کردن زردی فرش و سجاده فرششده باشد. برای از بین بردن زردی سجاده فرش:
1. سجاده فرش را باید دوباره بشویید. درست است کاری مشکل است اما اگر قسمت زیادی از سجاده فرشتان زرد شده است چاره ای جز شستشو مجدد سجاده فرش ندارید.
2. محلولی از آب، سرکه و نمک به میزان (آب= 6 لیوان، سرکه= نصف لیوان و نمک= 4 قاشق غذاخوری) درست کنید. پارچه تمیزی را به این محلول آغشته کرده (پارچه نمدار باشد نه خیس) و روی قسمت های زرد بکشید و این کار را تا جایی تکرار کنید که اثری از لکه زرد باقی نمانده باشد.
3. محلولی مانند بالا بسازید با این تفاوت که اینبار به جای نمک، دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را جایگزین اضافه کنید. سپس مراحل قبل را تکرار کنید (استفاده از پارچه تمیز ...).
4. مقدار مناسبی از شامپو فرش یا صابون را با آب مخلوط کرده و با پارچه تمیز روی قسمت زرد سجاده فرش بکشید این عمل را چندین بار انجام داده تا زردی برطرف شود و سپس با حوله و یا هر دستمال تمیز دیگری خشک کنید.
راهنمایی: اگر تمام مراحل بالا را امتحان کرده و زردی سجاده فرش پاک نشد باید سجاده فرش خود را به قالیشویی برده تا با استفاده از دستگاه های مکانیزه و روش های خود زردی سجاده فرش را پاک کنند.