نصب سجاده فرش

نصب سجاده فرش

مسجد مکانی برای عبادت و فرائض دینی است و عبادت به معنای واقعی تنها منحصر به نماز و روزه و قرآن نمی شود بلکه مسجد به عنوان يك پايگاه و خانه خداوند، در تمام شئون زندگي مسلمانان اثربخش است، به همین دلیل توجه به زیبایی و یکپارچگی مسجد امری ضروری است. انتخاب شانه، تراکم و طرح سجاده فرش تنها یکی از پارامترهای کلیدی هنگام خرید سجاده فرش می باشد. پارامتر مهم دیگر نصب دقیق فرش سجاده ای است که گامی موثر و بهینه در خرید سجاده فرش است. به دلیل اینکه هنگام نصب فرش سجاده ای از اتلاف آن جلوگیری شود و داخل مسجد یا نمازخانه به صورت یکپارچه و منظم مفروش شود، باید قبل از نصب با کمک قبله نما، قبله را دقیقا تعیین کرده و با اندازه گیری ابعاد مسجد یا نمازخانه، سجاده فرش ها در ابعادی که اندازه گیری شده است ببافند. در مورد مساجد یا نمازخانه هایی که دارای قبله متمایل هستند باید انتهای رول های فرش مسجد به صورت مورب برش خورده شود.
نکته: در تعیین جهت قبله دقت کنید، اگر قبله را درست تعیین نکنید اندازه گیری ابعاد اشتباه بوده و رول ها در سایز اشتباه بافته می شوند در نتیجه افزایش ضایعات و پرت ناشی از نصب زیاد شده و یا حتی ممکن است اندازه رول ها کوتاه باشد.

نصب فرش سجاده ای

نصب سجاده فرش به دو روش موازی و یکی در میان انجام می شود. ولی قبل از نصب اگر کف مسجد ی نمازخانه موکت پهن شده بود، موکت را از روی زمین جمع کنید زیرا احتمال اینکه سجاده فرش از روی موکت سر بخورد و چروک شود زیاد است. و اما در مورد روش نصب سجاده فرش، نصب به روش موازی به اینصورت است که ستون های سجاده فرش محرابی در تمام ردیف ها پشت سر هم قرار می گیرند.

نصب به روش یکی در میان: در نصب به روش یکی در میان، ستون های محراب سجاده فرش در وسط محراب رول سجاده فرش بالایی قرار می گیرد.

نکته: نصب سجاده فرش به صورت یکی در میان کابردی تر است چرا که احتمال برخورد نمازگزاران با یکدیدگر صفر می شود.
نصب سجاده فرش به روش موازی و یکی در میان مخصوص سجاده فرش های محرابی است و سجاده فرش های تشریفات که تنها نوار باریک بالای سجاده فرش به عنوان جای مهر بافته می شود، از این قاعده مستثنی هستند.

برش سجاده فرش

از نکات مهمی که در یکپارچگی و تمیزی نصب سجاده فرش تاثیرگذار است برش دقیق سجاده فرش است.
برش دور ستون: برای برش دقیق دور ستونهای مسجد و نمازخانه باید سجاده فرش را با زاویه مناسب دورستون چرخانده و برش زده شود.
برش کناره: برای برش کناره ها و حاشیه های دیوار نیز باید دقت کرد و به گونه ای برش زد که در کناره دیوار فرش سجاده انحراف نداشته باشد و کناره ها بر روی لبه دیوار اضافه نباشد.

دوردوزی و زیگزاگ رول ها

در انتها برای استحکام و زیبایی سجاده فرش، کناره های سجاده فرش و قسمت هایی مثل کنار ستون ها که برش خورده است دوردوزی و زیگزاگ می شود. برای حفظ زیبایی سجاده فرش بهتر است دوردوزی به صورت توپر انجام شود تا نخ زیرین از زیگزاگ بیرون نزند.