نحوه صحیح تا زدن فرش مسجد

از انجا که امروزه فرش های سجاده ای و فرش مسجد جنس گرانی محسوب می شود به همین دلیل در مساجد بسیار مهم است که چگونه آن ها را نگهداری کنیم . همان طور که می دانید فروش فرش های سجاده ای نیز به صورت رولی می باشد , در این نوشته بر آن شدیم که توضیحاتی در مورد نحوه صحیح نگهداری و تا زدن فرش های سجاده ای صحبت کنیم . 

نحوه صحیح تا زدن فرش مسجد

فرش سجاده ای نیز مانند فرش از جمله وسایلی است که نگهداری و مراقبت از آن امری ضروری است. تا زدن صحیح، شستشوی اصولی، جاروکردن سجاده فرش، حمل و نقل و ... از جمله روش هایی که باید به دقت انجام شود تا به فرش مسجد شما آسیبی نرسد. در ادامه این مقاله قصد داریم روش های صحیح تا زدن فرش سجاده ای برای حمل و نقل و نگهداری در انبار را برای شما شرح دهیم.

نحوه صحیح تا زدن فرش مسجد برای حمل و نقل

تازدن فرش سجاده ای اهمیت زیادی دارد چرا که اگر غیر اصولی تا شود ممکن است باعث شکستگی تاروپود سجاده فرش شده و فرش مسجد شکل ظاهری خود را از دست بدهد. سجاده فرش ها در سایزهای مختلفی بافته می شوند اما سایز اکثر سجاده فرش ها به صورت رولی با عرض 1.25 متر و طول سفارشی است. اگر سجاده فرش دارای طول بیش از 5 متر بود بهتر است که فرش مسجد را از قسمت پرز فرش روی زمین پهن کنید. سپس سجاده فرش را به صورت یک متر، یک متر در راستای طول فرش تا کنید تا فضای کمتری اشغال کند. سپس با طنابی فرش سجاده ای را ببندید تا در طول مسیر باز نشود.
      
برای حمل و نقل فرش و اشغال فضای کمتر بهترین روش، تا زدن فرش است. اما در فرش مسجد به دلیل ابعاد خاصی که دارد متفاوت است. برای طول های بیشتر از 5 متر بهتر است سجاده فرش را به صورتی که در تصویر نشان داده است تا بزنیم. چرا که اگر سجاده فرش را لول کنیم تبدیل به استوانه ای با اندازه قطر زیاد می شود که فضای زیادی در حمل و نقل اشغال می کند. فرش های سجاده ای با طول کمتر از 5 متر بهتر است برای حمل و نقل لوله شوند.

نحوه صحیح تا زدن فرش مسجد برای نگهداری در انبار

اگر از سجاده فرش خود به مدت طولانی استفاده نمی کنید و لازم است در انباری نگهداری کنید، حال با هر طولی که سجاده فرش دارد، هرگز آن را تا نکنید. بهترین روش برای نگهداری فرش مسجد در انباری، لوله کردن آن است.
نکته: در لوله کردن فرش مراقب باشید که خیلی لایه ها بهم فشرده نشوند.
سجاده فرش را درون کاور پارچه ای یا پلاستیکی قرار دهید تا از نفوذ آلودگی و گرد و خاک به درون سجاده فرش جلوگیری کند. استفاده از کاور پارچه ای بهتر از کاور پلاستیکی است زیرا کاورهای پلاستیکی درون کاور بعد از گذشت مدت زمانی رطوبت ایجاد شده و سجاده فرش کپک می زند.
هنگام لوله کردن فرش مسجد، ما بین پرزهای فرش نفتالین قرار دهید تا مانع بیدخوردگی سجاده فرش شود.
هر دو ماه یکبار فرش سجاده ای را باز کرده و اجازه دهید هوا از بین تاروپود فرش عبور کرده و هوا بخورد. با این کار می توانید سجاده فرش را برررسی کنید تا مطمئن شوید آسیبی به آن نرسیده است.
محیطی که سجاده فرش را نگهداری می کنید نباید در برابر نور مستقیم خورشید قرار داشته باشد چرا که باعث رنگ پریدگی فرش سجاده ای می شود و دوام و طول عمر فرش مسجد را کاهش می دهد. به هیچ عنوان نباید محیط نگهداری سجاده فرش مرطوب باشد زیرا باعث پوسیدگی سجاده فرش می شود همچنین محیط های مرطوب محل مناسبی برای رشد موریانه و بید است.

امیدواریم از این نوشته شرکت فرش و سجاده فرش سوگند اطلاعات کافی را گرفته باشید .