صادرات سجاده فرش

از مهم ترین ارکان برای پیشرفت و شناسایی شرکت های فرش ماشینی این است که آن شرکت فعالیتی در زمینه صادرات و ارسال بار به کشورهای همسایه داشته باشد , یکی از بزرگترین شرکت های تولیدی فرش سجاده ای  و فرش مسجدی که از محصولات فرش ماشینی کاشان می باشد شرکت سجاده فرش سوگند است , این شرکت سالانه بالغ بر 500 هزارمتر مربع فرش و سجاده فرش ماشینی تولید می کند که بسیاری از این فرش مسجدی ها به کشورهای عربی و حتی کشورهای غیر مسلمان صادر می شود متاسفانه در سال 1400 سهم صادرات فرش ماشینی در ایران نسبت به دیگر کالاها بسیار کمتر شده است و همین موضوع بسیاری از کارخانه دارها و تولیدکنندگان فرش مسجد را با نگرانی روبرو کرده است . 

صادرات فرش سجاده ای

هر شرکت، کارخانه، واحد تولیدی و ... برای فروش محصولات خود و بازدهی بالای فروش و سود نیاز دارد علاوه بر فروش داخلی، فروش خارجی (صادرات) نیز داشته باشد.
صنعت فرش ایران از جمله صنایعی است که پیشرفت زیادی داشته و در زمینه صادرات توانسته درصد زیادی از صادرات ایران را به خود اختصاص دهد. صادرات فرش سجاده ای که نیز جزء این دسته محسوب می شود، اهمیت زیادی دارد زیرا شرکت های فرش سجاده ای با شناخت بازار خارجی می توانند سرنوشت خود را تعیین کرده و سوددهی بالایی داشته باشند.
در ادامه نکات مهمی را در زمینه صادرات فرش سجاده ای توضیح خواهیم داد، با ما همراه باشید.

انواع فرش سجاده ای و کشورهای متقاضی

فرش سجاده ای در دو نوع محرابی و تشریفاتی بافته می شود. سجاده فرش های محرابی اغلب از جانب کشورهای مسلمان و شیعه نشین سفارش داده می شوند (مسلمانان اهل تسنن از سجاده فرش های محرابی استفاده نمی کنند) و از این سجاده فرش ها اغلب برای مکان های مذهبی و عبادی استفاده می کنند. اما سجاده فرش های تشریفاتی از سراسر کشورها در دنیا سفارش گرفته می شود و علاوه بر مکان های مذهبی، از سجاده فرش های تشریفات برای استقبال از مقامات و مراسم های تشریفاتی استفاده می شود.

سابقه صادرات فرش سجاده ای

سجاده فرش ها از سال 11 هجری قمری (قرن 17 میلادی) رواج پیدا کردند و در طرح ها و جنس های مختلف بافته می شدند. در زمینه صادرات نزدیک به چند دهه است که کشور ایران به سایر کشورها، از جمله کشورهای عربی، صادرات فرش سجاده ای را دارد.

بایدها و اصول ورود به بازارهای جهانی

قبل از ورود به عرصه صادرات، ابتدا شرکت های تولید سجاده فرش باید با جمع آوری اطلاعات دقیق در مورد بازار فرش سجاده، بازاریابی، شناخت بازار هدف، شناخت سلایق مشتری، تطبیق سلایق با فرهنگ و مذهب کشورهای مختلف و مطالعه آن، باید به اطلاعات و شناخت درستی در این زمینه برسند. از بین موارد بالا توجه به سلیقه مشتریان خارجی که سبک و فرهنگ متفاوتی با ما دارند اهمیت بیشتری دارد. چرا که اگر شرکت صادر کننده نتواند محصولی مطابق با سلیقه و نیاز مشتری تولید کند، به تدریج فروش محصولاتش کم شده و با شکست مواجه خواهد شد.
برای اینکه در عرصه صادرات با شکست مواجه نشویم، علاوه بر رعایت موارد بالا لازم است تا بازار خارجی نیازسنجی شود. برای نیازسنجی بازار خارجی به چند روش می توان اقدام نمود:
1- ارتباط با تُجاری که در این زمینه سابقه فعالیت دارند و کسب اطلاعات از زبان خود ایشان
2- اگر تاجری ماهری در این زمینه نمی شناسید؛ در صورت هزینه و امکانات کافی به کشور مقصد سفر کرده و با شرکت در نمایشگاه های خارجی در این زمینه، تجارهای ماهر را شناسایی کنید.
3- در صورت نبود هزینه و امکانات کافی از اینترنت برای کسب این اطلاعات کمک بگیرید.
4- با طراحی سایت چند زبانه برای شرکت خود، و وجود راه های ارتباطی مختلف (شبکه های اجتماعی) در سایت، راه های ارتباط کشورهای سفارش دهنده با شما راحتتر شده و می توانید از نیاز و سلیقه آن ها مطلع شوید.

قیمت گذاری فرش سجاده

حال سوال پیش می آید بعد از رعایت تمام نکات بالا و ورود به عرصه صادرات، فرش های سجاده ای را چگونه قیمت گذاری کنیم؟
همانطور که در مقاله 6 فاکتور تاثیر گذار در تعیین قیمت سجاده فرش ذکر شد عوامل مختلفی در تعیین قیمت سجاده فرش موثر است (مقاله مربوطه را مطالعه کنید). علاوه بر این عواملی که در مقاله ذکر شد؛ در زمینه صادرات، هزینه های ترخیص کالا، حمل و نقل کالا، ترانزیت و ترانشیپ، حواله ارز، اخذ مجوز و … نیز اضافه می شود.

مزایای صادرات فرش سجاده ای

1- تثبیت وضعیت شرکت تولید کننده در بازار داخلی
اگر شرکت تولید کننده برای رسیدن به یک موقعیت عالی و سود بالا در بازار خارجی تلاشی نکند، کم کم این اجازه را به رقیبان خود داده است تا در این زمینه پیشرفت کرده و محصولات با کیفیت تری تولید کنند. در نتیجه مشتریان خود را از دست می دهد زیرا  آن ها به رقبای شرکت تولید کننده برای خرید محصول روی می آورند.
2- ورود نقدینگی به کشور
3- افزایش درآمد حاصل از فروش فرش سجاده
باعث می شود هزینه های تولید و در نتیجه قیمت سجاده فرش کاهش پیدا کند.
4- افزایش فرصت های جدید شغلی
5- کاهش وابستگی به صادرات نفتی
6- از آنجا که تولید فرش های سجاده ای با واردات نخ انجام می شود، و قیمت آن با نرخ ارز نوسان پیدا می کند، صادرات فرش سجاده ای میتواند به طور قابل توجه، جبران هزینه و قیمت نخ های اکرلیک باشد.

شرکت سجاده فرش سوگند

شرکت فرش سجاده ای سوگند با رعایت تمام مواردی که برای صادرات لازم است مفتخر است که توانسته است با حضور 15 ساله در بازارهای جهانی و صادرات سجاده فرش به بیش از 10 کشور دنیا، سهمی مهم در زمینه صادرات فرش سجاده ای داشته باشد.