سجاده فرش یکپارچه

همانطور که اطلاع دارید اکثرا سجاده فرش ها در ابعاد 1.25 متر عرض و طول دلخواه بافته می شوند. امروزه درخواست های زیادی برای بافت سجاده فرش های یکپارچه صورت گرفته است تا بتوانند مسجد خود را به صورت یکپارچه مفروش کنند. به عنوان مثال بعضی از ابعاد بعضی از اماکن و یا حتی شکل هندسی آن به گونه ای نیست که بتوان با کنار هم انداختن چند سجاده فرش یا فرش فضا را کاملا پر کرد به همین دلیل شرکت سجاده فرش سوگند که یکی از کارخانجات معتبر در زمینه تولید سجاده فرش ماشینی، اقدام به تولید سجاده فرش های یکپارچه متناسب با ابعاد سفارشی مشتری نموده است. با ما همراه باشید تا با سجاده فرش های یکپارچه آشنا شوید.

تعریف سجاده فرش یکپارچه

سجاده فرش یکپارچه به نوعی از سجاده فرش گفته می شود که از نظر ابعاد و طراحی تفاوت هایی با سجاده فرش های معمولی دارند.

تفاوت در ابعاد

سجاده فرش های یکپارچه در اندازه استاندارد بافته نمی شوند و معمولا از اندازه فرش های معمولی بزرگتر هستند. اندازه سجاده فرش یکپارچه بعد از اندازه گیری ابعاد محل مورد نظر تعیین و سفارش داده می شود. همچنین از سجاده فرش های یکپارچه در محیط های چند ضلعی (هشت ضلعی، شش ضلعی و ...) اطراف ستون ها و ... استفاده می شود.

تفاوت در طراحی

بعد از اندازه گیری ابعاد محل مورد نظر با توجه به سلیقه مشتری و طرحی که در نظر گرفته است(اساسا طراحی سجاده فرش های یکپارچه براساس نوع و فرم معماری سقف و ساختمان طراحی می شوند)، طراحی سجاده فرش یکپارچه متناسب با ابعاد فضا استاندارد سازی شده و طراحی می شود تا نقشه سجاده فرش نامتقارن و غیر طبیعی نباشد.

بافت سجاده فرش یکپارچه

بعد از اینکه ابعاد سجاده فرش یکپارچه اندازه گیری و نقشه آن طراحی شد، نوبت به بافت سجاده فرش یکپارچه می رسد. طرح فرش و یا سجاده فرش های یکپارچه به صورت پازل روی چند قطعه فرش کوچکتر اجرا شده و سپس به یکدیگر متصل می شوند.

نصب سجاده فرش

نصاب سجاده فرش یکپارچه به گونه ای عمل می کند که انگار گویی از همان ابتدا تمام این فرش ها کنار یکدیگر قرار داشته و اصلا از هم جدا نبوده اند و نمی توان با چشم غیر مسلح تشخیص داد. هنگام نصب سجاده فرش یکپارچه باید از نصاب متخصص در این زمینه کمک گرفت زیرا کوچک ترین خطا هنگام برش دور ستون ها، گوشه ها و ... باعث خسارات جبران ناپذیری می شود. هنگامی که دور ستون ها برش می خورد برای حفظ زیبایی سجاده فرش بهتر است محل هایی که برش خورده است دوردوز و زیکزاک شوند چرا که به مرور زمان ریشه ها از سجاده فرش خارج می شوند.

موارد استفاده از سجاده فرش های یکپارچهسجاده فرش یکپارچه

  • مکان هایی که با دقت ساخته نشده و شکل هندسی آن ایراد دارد (مثلا یک گوشه مستطیل کشیده شده است).
  • محیط هایی که به شکل یک دایره بزرگ هستند (مانند گود و اطراف زورخانه ها و زیر گنبد و ...).
  • محیط هایی که به صورت هشت ضلی، شش ضلعی و ... طراحی شده اند.

و ...
از سجاده فرش های یکپارچه استفاده می کنند تا کل فضا با فرش پوشانده شود.

تصویر روبرو، تصویر مسجدالزهرا (س) کرج است که به صورت یکپارچه توسط شرکت سجاده فرش سوگند مفروش شده است.

شستشوی سجاده فرش یکپارچه

برای شستشوی سجاده فرش های یکپارچه لازم نیست سجاده فرش را جمع کرده و به قالیشویی تحویل دهید چرا که کاری بسیار دشوار است. برای شستشوی فرش سجاده یکپارجه، می توانید از دستگاه های بروز و پیشرفته شستشوی فرش کمک بگیرید تا سجاده فرش شما را در محل به بهترین روش و کمترین هزینه شستشو دهد.

کیفیت سجاده فرش های یکپارچه به چه عواملی بستگی دارد؟

کیفیت سجاده فرش های یکپارچه مانند سجاده فرش های معمولی به نوع الیاف، تعداد شانه و تراکم، دستگاه بافندگی و ... بستگی دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر به مقاله بهترین سجاده فرش چه ویژگی دارد، مراجعه کنید.

انواع دیگر فرش سجاده ای کدام اند؟ 

فرش های سجاده ای دیگری نیز برای مساجد و حسینیه ها وجود دارد که از جمله آن می توان به فرش سجاده محرابی و فرش سجاده ای تشریفاتی اشاره کرد , فرش های محرابی امروزه برای مساجد بیشتر استفاده می شوند حال آن که فرش های تشریفاتی برای اهل سنت بیشتر استفاده می شود همچنین برای حسینیه ها و نمازخانه ها استفاده می شوند.