تفاوت بین فرش ماشینی  و سجاده فرش

قبل تر ها برای مفرش کردن مساجد و حسینیه ها از فرش های ماشینی استفاده می کردند در این صورت تشخیص جهت قبله کمی سخت بود علاوه بر این که در مسجد شاهد هم ریختگی بودیم . حال شاید اصلا مساجد یک نمونه طرح فرش نیز در مسجد پهن نمی کردند , زیرا که بیشتر مساجد فرش هایی که خریداری می کنند به صورت اهدایی مردم  و خرید هیات امنایی است به همین دلیل در دهه 70 کارخانه داران فرش ماشینی به این فکر افتادند که مساجد را به جای فرش ماشینی که از ان به عنوان فرش مسجد استفاده می کردند از فرش سجاده ای استفاده کنند . 

تفاوت بین فرش ماشینی و سجاده فرش

در اکثر مساجد از سجاده فرش و در بعضی مساجد از فرش ماشینی برای مفروش کردن سطح مسجد استفاده می کنند. به همین علت این سوال پیش می آید چه تفاوتی بین فرش ماشینی و سجاده فرش وجود دارد. استفاده از فرش برای مساجد بهتر است یا سجاده فرش؟
ما در ادامه این مقاله قصد داریم تفاوت های بین فرش ماشینی و سجاده فرش را برای شما بیان کنیم.
درست است که سجاده فرش زیر مجموعه ای از فرش است، اما تفاوت هایی در رنگبندی، سایز، کاربرد و ... وجود دارد که به طور مفصل توضیح خواهیم داد.
اولین و شاید مهم ترین تفاوتی که می توان عنوان کرد، تفاوت در کاربرد استفاده از فرش و سجاده فرش است.

کاربرد استفاده از سجاده فرش و فرش

از سجاده فرش ها در مساجد و اماکن مذهبی و از فرش ماشینی در منازل استفاده می شود. به همین  علت کاربرد متفاوتی دارند. به عنوان مثال در منازل از فرش به عنوان عایق و برای زیبایی استفاده می شود و در مساجد از سجاده فرش ها علاوه بر عایق و زیبایی، به عنوان تعیین قبله نیز استفاده می شود.

تفاوت طرح سجاده فرش و فرش

اکثرا فرش ها با طرح های مختلفی بافته می شوند و هر سال طرح جدیدی از فرش های ماشینی وارد بازار می شود. اما طرح های سجاده فرش محدود است و به دسته های محرابی، تشریفات، افشان و یکپارجه تقسیم می شود.

مقایسه شانه سجاده فرش و فرش

فرش های ماشینی در ابتدا به صورت 500، 700 شانه بافته می شده اند. اما امروزه با پیشرفت دستگاه های بافندگی، به صورت 700، 1000 و 1200 شانه بافته می شوند که متقاضی خرید فرش 1000 و 1200 شانه بیشتر از 700 شانه است و فرش 500 شانه عملا از بازار فرش ماشینی حذف شده است. این در حالی است که سجاده فرش ها اغلب به صورت 500، 700 و 1000 شانه بافته می شوند و متقاضی خرید سجاده فرش طرح 700 شانه و 700 شانه از 1000 شانه بیشتر است زیرا از نظر اقتصادی برای مساجد به صرفه تر است.

تفاوت در رنگ آمیزی سجاده فرش و فرش

پالت رنگی که در دستگاه بافندگی برای فرش ماشینی و سجاده فرش به کار برده می شود با توجه به شرایط محیطی که از آن ها استفاده می شود متفاوت است. به عنوان مثال از سجاده فرش ها در مساجد، نمازخانه ها، حسینیه ها و اماکن مذهبی استفاده می شود، پس بهترین رنگی که می توان در بافت آن به کار برد، رنگ سبز و آبی است. زیرا از نظر روانشناسی این رنگ ها باعث آرامش و رفع خستگی روحی و جسمی شده و اعتماد به نفس و احساس امنیت انسان را افزایش می دهد. و از آنجایی که مسجد مکان امن الهی و محلی برای رفع خستگی روحی و جسمی انسان است، استفاده از این رنگ ها در سجاده فرش این ویژگی ها را تشدید می کند. اما در بافت فرش ماشینی کمتر از رنگ آبی و سبز استفاده می شود.

تفاوت در سایز بندی فرش و سجاده فرش

فرش های ماشینی اصولا به صورت 6، 9 و 12 متری بافته می شوند، در حالی که سجاده فرش ها به صورت رولی، با عرض 125 سانتی متر و طول سفارشی بافته می شوند. البته نوع دیگری از سجاده فرش است که به صورت یکپارچه و با ابعاد سفارشی بافته می شود. امروزه شرکت فرش سجاده ای سوگند یکی از بزرگترین تولید کنند های فرش سجاده ای در کاشان است . 

نتیجه گیری:

با توجه به توضیحات بالا نتیجه ای که می توان گرفت این است که استفاده از سجاده فرش برای مسجد بهتر از فرش است زیرا:
1- سجاده فرش را می توان در هر ابعادی سفارش داد و تمام کناره های مسجد را با سجاده فرش پوشاند.
2- جابه جا کردن فرش سجاده ای راحت تر از فرش است و به راحتی می توان فرش مسجد را رول کرده و جابه جا کرد.
3- با استفاده از سجاده فرش به راحتی می توان قبله را تشخیص داد.