برای  دوام و طول عمر سجاده فرش چیکار کنیم؟

بعد از جمع آوری و اکتساب نکات مهم در انتخاب و خرید سجاده فرش، اکنون باید نکات لازم برای نگهداری از سجاده فرش نیز بیان شود. این نکات شامل دستورالعمل‌های ساده‌ای هستند که با رعایت آن‌ها می‌توان ازهرگونه آسیب دیدگی سجاده فرش جلوگیری کرد و طول عمر مفید سجاده فرش را افزایش داد. این دستورالعمل‌ها را می‌توان در قالب شاخص‌های کلیدی 1) سطحی که فرش سجاده‌ای روی آن پهن می‌شود. 2) نکات لازم در زمینه شستشو فرش‌های سجاده‌ای و 3) نگهداری بهینه از سجاده فرش تشریح کرد.

شاخص اول: ویژگی‌های سطحی که قرار است سجاده فرش در آنجا پهن شود.

  • سطح نمازخانه یا مسجد یا حسینیه‌ای که قرار است سجاده فرش را پهن کنیم باید سطحی صاف و خشک داشته باشد و بدون گرد و غبار باشد و اصلا نباید سجاده فرش روی سطح خاکی، گچی یا آهکی پهن شود.
  • روی هر سطحی مانند سرامیک، سنگ فرش و یا موزاییک و ...که فرش سجاده‌ای را پهن می‌کنیم، نباید درزهای آن خالی باشد چرا که محل مناسبی برای رشد بید و آسیب به سجاده فرش خواهد بود. و باز برای مطمئن بودن از بیدخوردگی می‌توانیم به مقداری متعارف از پودر نفتالین یا نگزالت و یا مواد گیاهی مانند تنباکو استفاده کنیم.
  • اگر فرش مسجدی دچار بیدخوردگی شد، ابتدا سطحی از زمین که فرش مسجد روی آن پهن بوده و دچار بیدخوردگی شده است را تمیز می‌کنیم و بعد از آن باید نقاط بیدخورده ترمیم شود تا هنگام شستشو ناحیه‌های اطراف نقاط بیدخورده آسیب نبیند.

شاخص دوم: نکات کلیدی و کاربردی برای شستشو سجاده فرش

  • برای شستشوی فرش‌های سجاده‌ای توصیه می‌شود سجاده فرش را به شرکت‌های معتبر قالیشویی بسپارید. اما اگر خودتان قصد دارید سجاده فرشتان را بشویید، اول آن را کاملا تکان داده و گرد و خاک آن را بگیرید سپس سجاده فرش را بشویید.
  • هنگام جابه جا کردن فرش‌های سجاده‌ای بهتر است ابتدا آن را رول کرده و سپس جابجا کنید. از تا کردن سجاده فرش خودداری شود.
  • هر نوع آشامیدنی یا خوراکی روی سجاده فرش ریخت، آن قسمت را سریع بشویی و خشک کنید تا به بافت فرش آسیب نرسد.
  • حرارت مستقیم وسایل حرارتی مانند بخاری، رادیاتور و ... به سجاده فرش آسیب می‌زند، پس حتما از سینی‌های مخصوص برای زیر بخاری و رادیاتور استفاده کنید. همچنین برای خشک کردن سجاده فرش، به طور مستقیم از گرمای وسایل حرارتی استفاده نکنید. برای خشک کردن سجاده فرش ابتدا به کمک اسفنج یا حوله آب را از روی سجاده فرش جمع آوری کنید سپس قسمت مرطوب را در برابر آفتاب قرار داده یا به وسیله حرارت ملایم سشوار پشت و روی سجاده فرش را خشک کنید.

شاخص سوم: رعایت نکات بهینه برای نگهداری از سجاده فرش

  • ممکن است به دلیل قرار دادن طولانی مدت وسایل سنگین روی سجاده فرش، سجاده فرشمان دچار فرورفتگی‌های موضعی شود. اگر با چنین مشکلی روبرو شدید نگران نباشید:
  1. می‌توانید چند قالب یخ روی محل‌هایی که دچار فرورفتگی شده است بگذاریم، وقتی که یخ‌ها ذوب شد پرز فرش مسجدی به حالت اولیه خود برمی‌گردد.
  2. یا می‌توانید از بخار آب جوش استفاده کنید به این صورت که بخار کتری که به جوش آمده است را به کمک شیلنگ به قسمتی که دچار فرورفتگی شده است برسانید و بعد از آن پرزهای خوابیده را برس بزنید تا پرزهای خوابیده به حالت اول خود برگردد. برای اینکه با مشکلی که در مورد قبلی توضیح دادیم مواجه نشویم، برای قرار دادن وسایلی که دارای پایه نوک تیزی هستند روی سجاده فرش، از زیر پایه چوبی یا پلاستیکی استفاده کنید.
  • جاکفشی را در ورودی مسجد قرار می‌دهیم تا از کثیف شدن بیش از حد سجاده فرش جلوگیری شود.
  • به دلیل آب‌های اضافی که از زیر گلدان خارج می‌شود بهتر است از زیرگلدانی‌های مناسب هر گلدان استفاده شود تا آب اضافی موجب پوسیدگی سجاده فرش نشود.
  • هنگامیکه سجاده فرش را جارو می‌زنید هرچند وقت یکبار مسیر را عوض کنید یعنی در جهت‌های مختلف فرش را جارو بزنید تا پرز سجاده فرش حالت خود را از دست ندهد.
  • هنگام نظافت مسجد یا نماز خانه یا... پنجره‌ها را باز کنید تا از نشستن گردو خاک ناشی از نظافت روی سجاده فرش‌ها جلوگیری شود.