اهمیت استفاده از سجاده فرش

در این مقاله ما سعی می کنیم با ارائه توضیحاتی در مورد دلایل استفاده از فرش سجاده، اهمیت فرش سجاده ای را بیان کنیم. در ابتدا توضیح می دهیم چرا باید از فرش سجاده ای استفاده کنیم و سپس مواردی را در مورد احکام سجاده فرش ارائه خواهیم کرد.

چرا از سجاده فرش استفاده می کنیم؟

از آنجایی که راز و نیاز با خداوند برای هر مسلمانی امری آرامش بخش و مقدس است، نیاز به مکانی برای عبادت معبود احساس می شد. ساخت مساجد، نمازخانه ها و حسینیه ها از جمله اقدامی بود که به این گرایش درونی کمک فراوانی کرد و به دلیل اینکه به وجود آوردن محیطی زیبا، آرام و پاکیزه از مشخصات تمامی ادیان است استفاده از فرش سجاده ای در مساجد، نمازخانه ها و ... افزایش یافت. سجاده فرش ها در دو نوع محرابی و تشریفاتی بافته می شوند. در سجاده فرش های محرابی با توجه به جهت محراب و در سجاده فرش های تشریفاتی با توجه به نواری که در بالای سجاده فرش تشریفات بافته شده، به راحتی نماز گزار می تواند جهت قبله را تعیین کرده و جایگاه خود را برای اقامه نماز مشخص کند همچنین طراحی ها و نقوش و رنگ آمیزی های زیبای سجاده فرش ها به فضای معنوی مساجد کمک زیادی می کند. به همین علت استفاده از سجاده فرش به دلیل نظم و آراستگی زیبایی که به مساجد می بخشد اهمیت زیادی دارد.

اهمیت استفاده از سجاده فرش زمانی مشخص می شود که بخواهیم برای مفروش کردن مسجد از فرش های معمولی استفاده کنیم. وقتی از فرش معمولی استفاده می کنیم صفوف نماز منظم نیست، جهت قبله را نمی توان تعیین کرد، امکان مفروش کردن مسجد با هر نوع ساختار هندسی و مفروش نمودن نمازخانه هایی با ابعاد کمتر از 6 متر میسر نیست، فرش های معمولی به راحتی سجاده فرش ترمیم نمی شود، شستشوی فرش های سجاده ای راحتتر از فرش های معمولی است، مفروش نمودن نمازخانه هایی با ابعاد کمتر از 6 متر امکان پذیر نیست، تمام فضای داخلی مسجد را نمی توان با فرش های معمولی پوشاند و مجبوریم از کناره ها برای مفروش کردن کل فضای داخلی مسجد استفاده کنیم که هزینه زیادی دارد.
استفاده از سجاده فرش های باکیفیت به دلیل رفت و آمد و حضور مردم در مساجد نیز اهمیت زیادی دارد. از جمله مهمترین ویژگی های شرکت فرش سجاده ای سوگند استفاده از مواد اولیه مرغوب برای بافت سجاده فرش و تضمین کیفیت کالاهای بافته شده است که تین اطمینان را به مشتری می دهد تا با خیالی آسوده سجاده فرش مورد نظر خود را خریداری کند.

احکام نماز خواندن روی سجاده فرش

هنگام استفاده از سجاده فرش باید با احکام مربوط به فرش سجاده ای آشنا باشیم از جمله:

1. فرش سجاده ای که روی آن نماز می گزارید نباید غصبی باشد به این معنا که اگر سجاده فرشی که می خواهید روی آن نماز بخوانید برای شخص دیگری است باید با اجازه آن شخص باشد در غیر اینصورت نماز شما باطل است.

2. اگر روی سجاده فرش موی حیوانات نجس مانند سگ باشد، نماز شما باطل است اگر ندانید و نماز بخوانید اشکالی ندارد.

3. فرش سجاده ای که زن می خواهد روی آن نماز بخواند باید عقب تر از سجاده فرش مردی باشد که نماز می خواند، در غیر اینصورت نماز زن مکروه است.

4. جنس سجاده فرش اگر از ابریشم باشد اشکالی ندارد اگر لباس نماز گزار از جنس ابریشم باشد نماز باطل است.

5. نماز خواندن روی سجاده فرشی که عکس مسجدالحرام یا مسجد النبی دارد، صحیح است.

6. نماز خواندن روی سجاده فرشی که نام خدا و معصومین و یا کلمات قرآن قرار دارد، چنانچه مانع قصد قربت نشود و زیر پا قرار نگیرد اشکالی ندارد.

7. اگر سجاده فرش نجس و دارای رطوبت باشد نماز خواندن روی آن باطل است.